דף הבית  |  צור קשר



 מי אנחנו?
 תחומי פעילות
 מאמרים
 להרחבת הידע
 המכון בתקשורת
 אירועים ומידע חזותי
 הרשמה לעדכונים
 התנדבות במכון
 תרומות

בית מדרש

וידאו

חוקה
  לימודי ההיסטוריה


הוראת ההיסטוריה בישראל ובעולם

פרופ' יואב גלבר

החברה הישראלית נמצאת כבר שנים במצב של סחרור. מתנהלת בה התמודדות על זהותה, על מקור הסמכות ועל האתוס שלה. קו פרשת המים הוא מלחמת ששת הימים – הסרת האיום הקיומי שחקה את האתוס של הפרט למען הכלל לטובת אתוס של הגשמה עצמית.

 

תחת לחצי כוחות השוק והפוליטיקה, מוסדות ההשכלה – אוניברסיטאות, מכללות ובתי-ספר – תוהים על טיב שליחותם הלאומית (והאם בכלל יש להם כזו), על תפקידם החברתי ועל כיוונם האקדמי והחינוכי. המחלוקות על ההיסטוריה בציבור, באקדמיה ובבתי הספר משקפות בשנים האחרונות את אובדן הדרך הזה. ההיסטוריונים מתחבטים בסתירות שבין העומק ורוחב היריעה של עבודה מדעית העוסקת בעבר מחד גיסא לשאיפה להשפיע על ההווה בדרך של השתתפות בדיון הציבורי ובוויכוחים הפומביים המלווים אותו בתקשורת, מאידך גיסא. לעתים קרובות הכניעה לתכתיבי התקשורת ולאילוציה מנמיכה את אמות המידה של הדיון ההיסטורי ותוחמת אותו לגבולות המסגרת, השפה, הזמן וההיקף של תכניות אירוח טלוויזיוניות ושל טורי הבעת הדעות בעיתונות.

 

 באקדמיה, תחום ההיסטוריה התפצל למספר רב של תתי-תחומים, עד כדי חשש לאקלקטיות. למרות היקף תחומי הלימוד ומגוון נושאיהם, מעמדה של הדיסציפלינה ההיסטורית בישראל נמצא בירידה. מספר הסטודנטים פוחת, כאשר קלות הקבלה ללימודים היא זו המשפיעה לא פעם על שיקולי הבחירה בלימודי ההיסטוריה, והם נתקלים אצל חלק ממוריהם בגישות פוסט-מודרניות, פוסט-ציוניות ורלטיביסטיות, ללא סובלנות לגישות אחרות. מגמות אלו מעצבות את דמותם של המורים להיסטוריה בבתי הספר התיכוניים, כפחות-מוכשרים וכקונפורמיסטים.

 

בעידן של חובת חינוך כללית, כשלימודי ההיסטוריה הם לימודי חובה לפחות בחלק משנותיו של התלמיד בבית הספר, נחשפת אליהם האוכלוסייה כולה. בתי הספר בכלל, ושיעורי ההיסטוריה במיוחד, הם כלי מרכזי המשפיע על "הזיכרון הקולקטיבי" ומקנה אותו. אנשי אקדמיה פוסט-ציוניים, המבקשים להרוס את "הזיכרון הקולקטיבי" הישראלי, תקפו מאז תחילת שנות התשעים את מערכת החינוך הממלכתית, שלטענתם (שאחרים היום מטילים בה ספק) מנחילה אותו לתלמידיה, ועל מקום הקניית ערכים הנובעים מההיסטוריה הלאומית הדגישו את הפן הפוסט-מודרני, העוסק בסיפרים (נראטיבים) שונים ובשימושיהם הפוליטיים. אלא, שלא כמו האוניברסיטה, על בית הספר לחנך את תלמידיו, ואין עליו חובה לדאוג להכשרתם הדיסציפלינארית. החידוש הישראלי המפוקפק – הסתרת ההיסטוריה הלאומית באמצעות הבלעתה בהיסטוריה הכללית – הופך את הסדר הראוי של הדברים.

 

תכנית הלימודים צריכה להציג את מעט העניינים הבסיסיים שהמדינה רוצה להקנות (או ללמד), ולא את מה שהתלמידים (או הוריהם) רוצים לקנות (או ללמוד). תמיד יימצאו בלתי מרוצים בין המורים, ההורים והתלמידים. המורים יכופפו קצת את התכנית לפי נטיותיהם האישיות, ועד גבול מסוים, שטעון הגדרה, זה לגיטימי. לחלק מן ההורים תמיד יהיו השגות על התכנית ויש להם מסגרת מובנית שבה הם יכולים ואף צריכים להשפיע על חלקה. חלק מן התלמידים לא יסתפק במה שיציע בית הספר וצריך לכוונם למקורות מידע נוספים. חלקם האחר יתקשה לקלוט גם את ההיצע המוגבל הזה של ידע; אבל הרוב הגדול נופל בין שני הקצוות האלה ואליו צריכה ההוראה להיות מכוונת.

 

לקריאת המאמר המלא

 


Flash Menu


תרום לנו Facebook/פייסבוקחיפוש/Search


  עדכונים

האתר בתהליכי שדרוג. עמכם הסליחה.
"פרידה מפנטזיית השלום", ד"ר יועז הנדל, ידיעות אחרונות, 26.1.16
"הדור הבא של המנהיגות הציונית", עיריית אשדוד, 25.1.16
"לשבור את המונופול של הרבנות על הכשרות", אריאל פינקלשטיין, דה מרקר, 25.1.16
"מול מומרים וקנאים", הרב יואל בן נון, מקור ראשון, 22.1.16
"תום עידן הבלעדיות הפוליטית על המוסר", חן גרינברג, ואללה!, 20.1.16
"זילות השד העדתי", מירי שלם, מקור ראשון, 17.1.16
"שבעת החטאים של שוברים שתיקה", עדי ארבל, בשבע, 24.12.15
"לוין שובר שתיקה: אם בארזים", אורי הייטנר, ישראל היום, 22.12.15
"הימין החילוני בישראל חייב להשתחל אל מוקדי הכוח", נוה דרומי, וואלה!, 17.12.15
"מדוע פעילי המחאה יישארו עניים?", אוריאל פרידמן, מידה, 14.12.15
"הדתיים באים: מי מפחד מרוני אלשיך ויוסי כהן?", פרופ' אשר כהן, nrg, 13.12.15
"לספח את שטחי C", ישראל הראל, הארץ, 26.11.15
"בקשה לייצוגית: מחירים מופקעים במקוואות הנשים", קובי נחשוני ואלישע בן-קימון, וויינט, 17.11.15
"דעה: האסלאם מנצח את החופש", צחי קירשברג, וואלה!, 9.11.15
"חובתה של מדינה ריבונית למנוע התערבות חיצונית גסה בענייניה", קלמן ליבסקינד, מעריב, 3.11.15
"אין פליטים פלסטינאים", ד"ר גרשון הורוביץ, הארץ, 24.09.15
"זכות השיבה: המנצח לוקח הכל", פרופ' מעוז עזריהו, מידה, 30.08.15
"מותו של הסטטוס קוו", אביעד הומינר, וויינט, 20.08.15
"מה עומד מאחורי ההתקפה על הציונות הדתית", מנחם לנדאו, מעריב, 16.08.15
"חינוך דמוקרטי בישראל", ד"ר יצחק גייגר, יולי 2015, כנס לאוטמן לחינוך
"אונרא-חמאס: פליטים (וגם טרור)", נדב שרגאי, ישראל היום, 03.07.15
"איך עוצרים את דוח שאבאס הבא?", מתן אשר, ישראל היום, 16.06.15
"מחקר: הגיע הזמן לסיים את פעילות אונרא", אריאל כהנא, מקור ראשון, 05.06.15
"כן, ציונות!", אמילי עמרוסי, ישראל היום, 21.05.15
"בעקבות הפרסום: המחירים במקווה ירדו", חנן גרינווד, כיפה, 13.05.15
"האם אוכלוסיית העולם תצטמצם?", לונדון וקירשנבאום, ערוץ 10, 13.05.15
"הפקרות במשרד הדתות: שירות אחד - תעריף שונה", קובי נחשוני, ynet, 12.05.15
"הגיע הזמן לפרק את אונר"א", ניר עמרן, מידה, 5.05.15
"כוח שוקא המחתרתי", אמילי עמרוסי, ישראל היום, 22.04.15
"כיצד ייקברו חללי צה"ל אשר אינם יהודים?", אהרון קריב, וואלה!, 22.04.15
"חוק הכשרות מסוכן, משרד הדתות צריך להתעורר", אסף גרינוולד, nrg יהדות, 21.4.15
"ה"שבוס" שייסע בין הטיפות. בשבת", אייל ברגר, ynet יהדות, 12.4.15
"בחירות 2015: השמאל מנכס לעצמו את הציונות", דן אילוז, מידה, 6.2.15
"מה עניין שמיטה אצל הציונות?", 'הזמן' מספר 1, תשע"ה