מאמרים ומחקרים אחרונים

הפרטת מקרקעי ישראל

By אדמות ציבוריות No Comments

נערך על ידי עדי ארבל

מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי כולו, ואין ריבונות ועצמאות לאומית ותרבותית לעם, בלי בעלות ממשית שלו על קרקע. לפיכך, על הקרקעות הנמצאות בידי מדינת ישראל להיות רכושו של העם היהודי כולו ובכל תפוצותיו, רכוש הניתן למדינת ישראל בנאמנות בלבד. מתוך הפנמת נקודה זו, חוקקה הכנסת את חוק יסוד: מקרקעי ישראל (התש"ך – 1960), שבו נקבע כי לא תועבר הבעלות במקרקעי ישראל אם במכר ואם בדרך אחרת.

 עם זאת, בחרה הממשלה במסגרת חוק ההסדרים האחרון (2009/10) לערוך רפורמה במינהל מקרקעי ישראל, שחותרת לתיקון כשלים והסרת חסמים בפני הפיתוח הכלכלי במדינת ישראל. סביר להניח כי הרפורמה בממ"י היא חיונית, ואכן תסייע לצמיחה במשק ולהתייעלות השירות לאזרח. אך מאידך, נראה כי הרפורמה גובשה ללא תשומת הלב הראויה למחויבות האידאולוגית של הממשלה לשמר ולחזק את אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

 הפרטת אדמות המדינה, והפיכת הקרקעות לנכסים בבעלות פרטית במקום לשמרן בבעלותה של המדינה היהודית. כלומר – מכירה, ולא חכירה, בניגוד למצב הקיים בחוק יסוד: מקרקעי ישראל, הינה בעייתית. הבעייתיות בחוק זה נובעת הן מהבחינה הרעיונית והמוסרית, שדורשת לשמור את אדמות הארץ לעם היהודי בכללותו ולא לבעלי הון או אנשים פרטיים, והן מהבחינה המעשית: העברת הבעלות על הקרקעות לידיים פרטיות עלולה להוביל להשתלטות עוינת על אדמות העם היהודי, בידי גורמים אינטרסנטיים. כמו כן, עשויה הרפורמה לגרום לכך שהממשלה תתקשה ליישם מדיניות תכנונית ופריסת אוכלוסין בשטחים הפרטיים.

המכון לאסטרטגיה ציונית, שעוסק – בין השאר – בפעילות ציבורית שמטרתה ביסוס תודעתי וחוקתי של הריבונות היהודית במדינת ישראל, נדרש לסוגיה זו. המכון ריכז עבור קוראיו את עיקר החומרים שהתפרסמו בנושא זה והם מובאים להלן. קריאה מהנה!

החומרים מסודרים לפי מאפיינים משותפים לנוחות הקורא:

א. המכון לאסטרטגיה ציונית

ב. ממשלת ישראל

ג. הכנסת

ד. משפט

ה. קק"ל

ו. מגזר שלישי

ז. דעות

ח. תקשורת

ט. קליפים

המכון לאסטרטגיה ציונית:

הצעת התוספות של צוות הקרקעות של המכון לתיקון לחוק המקרקעין.

העם היהודי כריבון: ריבונות מול אחזקת העם, דובי הלמן, המכון לאסטרטגיה ציונית, יולי 2009.

 הצגת עמדת המכון לאסטרטגיה ציונית בוועדת הכלכלה של הכנסת, 25.06.2009 (פרוטקול + וידאו).

 מכתב פתוח לחברי האסיפה הכללית של קק"ל, יואל גולובנסקי, המכון לאסטרגיה ציונית, 10.06.2009.

תיקונים נדרשים בהסכם בין המדינה לקק"ל, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 07.06.2009.

נאמנות קק"ל לעקרונותיה לאור טיוטת ההסכם בינה לבין המדינה, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 01.06.2009.

 הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל – חוות דעת מנקודת מבט ציונית, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, מאי 2009 ( + מצגת תקציר חוות הדעת).

 להציל את הקופסה הכחולה, יואל גולובנסקי ואריאל גלבוע, כתב העתתכלת, אביב תשס"ט.

ממשלה:

מינוי חברים למועצת מקרקעי ישראל – הצעת החלטה, 11.11.2009.

 פרק י"ח: מינהל מקרקעי ישראל, בתוך: הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית התשס"ט-2009, הצעת חוק ממשלה 436 – 16.06.2009.

 הרפורמה במקרקעי ישראל – שאלות ותשובות לציבור, משרד האוצר, 09.06.2009.

 החלטת ממשלה 117 (ממי/5), 12.05.2009.

 פרוטוקול ועדת השרים לעניין הרפורמה, 04.05.2009.

 הפרטת הקרקעות בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לש"ס, מרץ 2009.

 המלצות צוות 100 ימים, 15.03.2009.

הקניית זכויות לזרים – הנחיות בהתאם להחלטת מועצה מספר 1148, 12.01.2009.

 דו"ח הוועדה הציבורית לרפורמה בממ"י (ועדת גדיש), 01.06.2005.

 דוח ועדת רונן: דין וחשבון של הוועדה לרפורמה במדיניות מקרקעי ישראל, 07.04.1997.

 דוח הוועדה הציבורית לבחינת יעדי המדיניות הקרקעית, ועדת גולדנברג, ינואר 1986.

כנסת:

הצעת חוק המקרקעין (תיקון – הגבלה על העברת זכויות במקרקעין לזרים), התש"ע-2010, של חברי הכנסת: נחמן שי, שלי יחימוביץ', אורי אורבך, יריב לוין ורונית תירוש.

 הצעת חוק מינהל מקרקעי ישראל (תיקון – ניהול קרקעות קק"ל לטובת העם היהודי), התש"ע-2009, של חברי הכנסת: זאב אלקין ודני דנון.

 תוצאות ההצבעה על הרפורמה בקריאה שנייה ושלישית, 03.08.2009.

 נוסח החוק הסופי כולל ההסתייגויות שהתקבלו, 03.08.2009.

 נוסח החוק הסופי כולל כלל ההסתייגויות שהועלו, 03.08.2009.

 הצעת הפשרה של ח"כ עתניאל שנלר (קדימה), 27.07.2009.

 הצגת עמדת המכון לאסטרטגיה ציונית בוועדת הכלכלה של הכנסת, 25.06.2009 (פרוטקול + וידאו).

 מכתב חברי הכנסת לחברי האסיפה הכללית של קק"ל, 01.06.2009.

 דיון חירום בשדולה החברתית-סביבתית, 12.05.2009

 הצעת חוק מקרקעי ישראל (שמירה  על ערכי אדמות קק"ל), 11.02.2008, של חברת הכנסת אברהם הירשזון.

 פרוטוקול ישיבת ועדת חוק חוקה ומשפט בנושא מקרקעי ישראל, 04.04.2009.

 חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969.

משפט:

 תשובת הקק"ל לעתירת מטה המאבק, יולי 2010.

בג"ץ בתגובה לעתירה, החלטה בנוגע למתן צו ביניים, מרץ 2010.

תשובת הכנסת לעתירת מטה המאבק, מרץ 2010.

בג"ץ בתגובה לעתירה, קביעת מועד לדיון, ינואר 2010.

עתירת מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, ינואר 2010.

Ø      חוות דעת מקצועית כלכלית בנוגע להשפעות החוק, ד"ר אליהו בורוכוב, 31.07.2010

Ø      מכתב מקדים שני, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, 25.06.2009.

Ø      מכתב מקדים ראשון, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, 07.06.2009.

עתירת ח"כ ד"ר חנא סוויד נגד ממשלת ישראל, ינואר 2010.

 צו מניעה ליישום ההסכם בין קק"ל למדינה, 23.07.2009.

 בקשת קק"ל להקדמת הדיון, 06.07.2009.

Ø      דחיית הבקשה ע"י בית המשפט, 08.07.2009.

 חוות דעת: הצבעה בקלפי ובהרמת ידיים, פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, 19.06.2009.

 עתירה נגד כינוס האסיפה הכללית של הקק"ל, יוני 2009.

 בקשה לצו מניעה נגד אישור ההסכם בדירקטוריון, יוני 2009.

Ø      חוות דעת: שאלת חוקיות אישור טיוטת עקרונות ההסכם בין המדינה לקק"ל, עו"ד יצחק בם, יוני 2009.

Ø      תשובת קק"ל לעתירה, יוני 2009.

Ø      פרוטוקול הדיון ותשובת בית המשפט(עמוד: 1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8), 12.06.2009.

קק"ל:

  מכתב פתוח לחברי האסיפה הכללית של קק"ל, פסח האוספטר, מטה המאבק, 04.07.2010.

דף מסרים לחברי דירקטוריון קק"ל, דרור ישראל והנוע"ל, מרץ 2010.

מדוע יש להתנגד להסכם קק"ל-קדימה?, מטה המאבק, מרץ 2010

שאלות ותשובות בנוגע לעסקת המדינה-קק"ל, מטה המאבק, פברואר 2010

פרוטוקול ישיבת דירקטוריון קק"ל מתאריך 30.06.2009.

 מכתב פתוח לחברי האסיפה הכללית של קק"ל, יואל גולובנסקי, המכון לאסטרגיה ציונית, 10.06.2009.

 תיקונים נדרשים בהסכם בין המדינה לקק"ל, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 07.06.2009.

פרוטוקול ישיבת דירקטוריון קק"ל מתאריך 02.06.2009.

 נאמנות קק"ל לעקרונותיה לאור טיוטת ההסכם בינה לבין המדינה, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 01.06.2009.

 פרוטוקול ישיבת דירקטוריון קק"ל מתאריך 27.05.2009.

 משמעות ההסכם בין המדינה לקק"ל, תנועת דרור ישראל, 27.05.2009.

 עקרונות ההסכם בין המדינה לקק"ל, 21.05.2009.

Ø      הסכם מתוקן (עמוד: 1, 2, 3, 4), 01.06.2009.

להציל את הקופסה הכחולה, יואל גולובנסקי ואריאל גלבוע, כתב העתתכלת, אביב תשס"ט.

 קק"ל: היפרדות מהמינהל?, מאיר אלפיה, שלמה בן-אליהו וצביקה ברק, ינואר 2009 + מכתב נלווהחוות דעת של גדעון ויתקון.

 

מגזר שלישי:

 התנגדות להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 278, האגודה לצדק חלוקתי, דצמבר 2009.

 נייר עמדה בנושא הבעלות על מקרקעי ישראל, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, 16.09.2009.

 מביזה לביזה: ישראל ורכוש הפליטים הפלסטינים, סוהאד בשארה, עדאלה, ספטמבר, 2009.

 עקרונות יסוד לכל חקיקה בנושא מקרקעי ישראל, התנועה הקיבוצית ותנועות הנוער הציוניות, 26.07.2009.

 שו"ת בנושא הרפורמה בממ"י, עדי ארבל, אם תרצו, 17.07.09.

 דף מקורות לזכר הרצל, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, 12.07.2009.

 לשיפור הצעת חוק מקרקעי ישראל, מכון דש"א, 01.07.2009.

 העם היהודי כריבון: ריבונות מול אחזקת העם, דובי הלמן, המכון לאסטרטגיה ציונית, יולי 2009.

 דף מסרים לחברי הקואליציה, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל.

 הרפורמה במקרקעין: מענה לשאלות (ותשובות) משרד האוצר, נירית לוטן, נדיה רם ואיריס האן.

 מכתב פתוח לחברי האסיפה הכללית של קק"ל, יואל גולובנסקי, המכון לאסטרגיה ציונית, 10.06.2009.

 הרפורמה במינהל – תסריט בלהות, אדם טבע ודין.

 על הרפורמה, הקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות.

 תיקונים נדרשים בהסכם בין המדינה לקק"ל, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 07.06.2009.

 קול קורא לביטול הפרטת הקרקעות, מטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, 04.06.2009.

נאמנות קק"ל לעקרונותיה לאור טיוטת ההסכם בינה לבין המדינה, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, 01.06.2009.

 הרפורמה במקרקעי ישראל – עברת הבעלות על אדמות המדינה לידיים פרטיות, מסמך עמדה מאת תנועת 'דרור ישראל', מאי 2009.

 רפורמה במקרקעי ישראל – לא במסגרת חוק ההסדרים, האגודה לצדק חלוקתי, מאי 2009.

 התנגדויות המועצה לגנים לאומיים ושמורות טבע, ערן פייטלסון, 09.05.2009.

 הרפורמה במינהל: ומה על הדורות הבאים?, אדם טבע ודין, 05.05.2009.

 הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל – חוות דעת מנקודת מבט ציונית, עדי ארבל, המכון לאסטרטגיה ציונית, מאי 2009 ( + מצגת תקציר חוות הדעת).

 על הפרק: רפורמה מרחיקת לכת במקרקעי ישראל, 'האגודה לצדק חלוקתי', אפריל, 2009.

 הפרטת הקרקע בישראל – סכנה קיומית, נייר עמדה מאת מכון דש"א, אפריל 2009 ( + תקציר).

 להציל את הקופסה הכחולה, יואל גולובנסקי ואריאל גלבוע, המכון לאסטרטגיה ציונית, אביב תשס"ט.

ליקויים עיקריים בהצעות הממשלה לרפורמה במקרקעי ישראל, החברה להגנת הטבע ומכון דש"א.

 מה מסתתר בתוך ההסכמים הקואליציוניים?, איריס האן, מכון דש"א.

 עתידו של מינהל מקרקעי ישראל, מפלגת הירוקים, 11.07.2004.

 מקרקעי ישראל: הצעה לצמצום המעורבות הציבורית בניהול המקרקעין, שלמה בן-אליהו וגדעון ויתקון, המרכז הבינתחומי הרצליה, ספטמבר 2003.

 בין הפרטה להמשך הבעלות הלאומית, רחל אלתרמן, מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות, אפריל 1999.

רכישת מקרקעין ע"י נוכרים, פרופ' יהושע ויסמן, בהוצאת המכון למחקרי חקיקה ולמשפט השוואתי ע"ש הארי סאקר באוניברסיטה העברית, 1977.

דעות:

מחפש את האמירה של התורה, ראיון עם הרב ד"ר בני לאו, מקור ראשון, 15.11.2009.

 מקום תחת השמש, הרב יואל בן-נון במכתב פתוח לראש הממשלה, יולי 2009.

 בעלות פרטית על קרקע של שמורות טבע מקשה על שימורן, צפריר רינת, הארץ, 12.07.2009.

 והארץ לא תימכר לצמיתים, רועי ירום, מוסף שבת, מקור ראשון, 11.07.2009.

 התקדמות חיובית ויעילה, ד"ר דרור אידר, ישראל היום, 29.07.2009.

 חכירה ולא הפרטה, ישראל הראל, הארץ, 27.7.2009.

 על הפרטת קרקעות המדינה כפיתרון כפוי לבעיית זכות השיבה, עו"ד לוטם פרן פרח, יולי 2009.

 יעלון בין גמדים, עדי ארבל, מקור ראשון, 24.07.2009.

 נתניהו, רוצה אדמה חרוכה?, פרופ' יוסי כץ, מקור ראשון, 24.07.2009.

 פרצופה של המדינה, חגי אלון, NRG, 20.07.2009.

 האם הרפורמה בממ"י תביא להורדת מחירי הדירות?, עידו אפרתי,NRG, 15.07.2009.

 כישלון מהדהד לנתניהו, אריק מירובסקי, דה-מארקר, 14.07.2009.

 הגיע הזמן להסיר את הדבק מגלגלי הקידמה, שרון גמבשו, גלובס, 13.07.2009.

 גניבת קרקע בחצות ליל, עו"ד נדיה מוגילבסקי, גלובס, 14.07.2009.

 שגעון הפרטת הקרקעות, אבי דבוש, NRG, 12.07.2009.

 שוד הקרקעות הגדול, אבירמה גולן, הארץ, 08.07.2009.

 במרפסת אצל ביבי, סבר פלוצקר, ידיעות אחרונות, 06.07.2009.

 שיעורי הבית של כרמל שאמה, עידו אפרתי, nrg, 06.07.2009.

 הפרטת הקרקעות תיטיב עם העשירים, אורי מתוקי, nrg, 06.07.2009.

 מדיניות הפרטת קרקע חקלאית בישראל, פרופ' אורן יפתחאל, אוניברסיטת בן-גוריון.

 הרפורמה בקרקעות ורפיסות הכנסת, אביב לביא, NRG, 28.06.2009.

 נתניהו נגד הרצל (וז'בוטינסקי), ישראל הראל, הארץ, 25.06.2009.

 ציונות וכלכלה, ד"ר דרור אידר, ישראל היום, 24.06.2009.

 הרפורמה במינהל בדרך וגם סימני השאלה, אריק מירובסקי, דה-מארקר, 24.06.2009.

 הרבנים התבלבלו, הסכנה מרחפת, הרב יואל בן-נון, ynet, 21.06.2009.

 מכירת חיסול של המדינה?, ח"כ זבולון אורלב, שבת בשבתו, 20.06.2009.

 חדר אורחים: זוגיות נפלאה, פרופ' דני גוטוויין, הדף הירוק, 18.06.2009.

 שומטים את הקרקע, פרופ' אביה ספיבק, כלכליסט, 16.06.2009.

 אדמות לעשירים, גדי טאוב, ידיעות אחרונות, 16.06.2009.

 מקרקעי ישראל – הפרטתן ומכירתן לכל קונה, חוות דעת הלכתית מאת הרב שלמה רוזנפלד, ישיבת ההסדר שדמות נריה שבשדמות מחולה, סיוון התשס"ט.

 מוכרים אותנו, הרב יובל שרלו, NRG, 09.06.2009.

 שוב מקפחים את הקיבוצניקים, עו"ד בארי הולצמן, גלובס, 01.06.2009.

 מחפשים מחיר שפוי?, עו"ד דוד לוי, ביזפורטל, 18.05.2009.

 והארץ לא תימכר לצמיתות, ישראל הראל, הארץ, 14.05.2009.

 אנטי-יובל, ד"ר אורי אמיתי, 13.05.2009.

 הרפורמה בנדל"ן: החדשות הטובות והרעות עבורכם, עו"ד צבי שוב, ביזפורטל, 12.05.2009.

 האם לזוגות צעירים יהיה קל יותר לקנות דירה?, עמי ברנד, גלובס, 09.05.2009.

 ממשלת ישראל היא האיום הגדול ביותר, אביב לביא, NRG, 04.05.2009.

 תפריט נוף הולדתו המופרטת, צפריר רינת, הארץ, 03.05.2009.

 הפרטת הקרקעות מסכנת את הציונות, אורי מתוקי, NRG, 30.04.2009.

 מוסרים לטייקונים נכסי צאן ברזל של המדינה, אלי כהן, NRG, 17.04.2009.

 להציל את הקופסה הכחולה, יואל גולובנסקי ואריאל גלבוע, כתב העתתכלת, אביב תשס"ט.

הפרטת מקרקעי ישראל אינה הפיתרון, עו"ד רחל זכאי, כתב העת 'קרקע', 30.04.2008.

 בלי רגולציה מוכתבת תהפוך ישראל לתוצר של פרברים ומשכנות עוני, פרופ' שלמה חסון, כתב העת 'קרקע', 08.05.2003.

תקשורת:

 '"גואל אדמות" סעודי קונה נדל"ן בצפון', ערוץ 7, שמעון כהן, 13/09/10

מתנגדי הפרטת הקרקעות עתרו לבג"צ ב-ynet, גלובס, כלכליסט,דה-מארקר, 28.01.2010.

 חשיפה: קדימה סוללת הדרך לרפורמת נתניהו, מרב דוד, nrg, 20.01.2010.

 ועד שהעובדים, עדי ארבל, מקור ראשון, 01.01.2010.

 הנחשונים של בני עקיבא, עדי ארבל, מקור ראשון, 27.11.2009.

 הצתה מאוחרת, עדי ארבל, מקור ראשון, 04.09.2009.

 אילי הון ערבים רוכשים קרקעות מצאצאי הבילויים, עידן יוסף, news1, 23.08.2009.

 ערבים קונים קרקעות ביבנאל, כפר תבור ובגליל, אלעזר לוין, news1, 20.08.2009.

 רוטשילד מתהפך בקברו, דניאל סיריוטי, ישראל היום, 16.08.2009.

 מכירת קרקעות חקלאיות בגליל לידיים זרות, יומן השבוע עם ענת דוידוב, רשת ב', 15.8.09.

 נחלות ישראליות נמכרות לעשירים ממדינות ערב, עידו יוסף, news1, 15.8.09.

 מלחמת הקרקעות, מיכל גולדברג, ידיעות אחרונות, 14.08.2009.

 מילה טובה, עדי ארבל, מקור ראשון, 14.08.2009.

 חיזבאללה נגד הפרטת הקרקעות: המשך לנכבה, ynet, 08.08.2009.

 הרפורמה נגד העם היהודי, עדי ארבל, מקור ראשון, 07.08.2009.

 הכל אישי, עדי ארבל, מקור ראשון, 31.07.2009.

 חברי תנועות הנוער בראיון, בתוכנית של ירון דקל, רשת ב', יולי 2009.

 מקורב לנתניהו: "הרפורמה בממ"י נועדה לסייע רק לאלפיון העליון", לילך ויסמן, גלובס, 26.07.2009.

 רפורמת המאחזים הגדולה, עדי ארבל, מקור ראשון, 24.07.2009.

 רעש אדמה, אביעד ויסולי, עולם קטן, יולי 2009.

 הקרקעות היקרות בישראל יעברו לשליטת בעלי ההון, צפריר רינת, הארץ, 19.07.2009.

 אנשי אקדמיה לראש הממשלה: "עצור את הרפורמה", 19.07.2009.

 ראיון של גיל פלוטקין וכרמל שאמה, רשת ב', יולי 2009.

 שוק הכרמל, עדי ארבל, מקור ראשון, 17.07.2009.

 התנהלות שנויה במחלוקת בדיוני ועדת הכלכלה, זהר אביגדורי, Land-News, 14.07.2009.

 רפורמת הקרקעות: נתניהו נכשל שוב, שוק הנדל"ן לא הולך להשתנות, גיא ליברמן ואריק מירובסקי, דה-מארקר, 14.07.2009.

 לא עמוק באדמה, יאיר טרצ'יצקי, NRG, 14.07.2009.

 הרפורמה במינהל ירוקה? תלוי את מי שואלים, יעל דראל, ynet, 13.07.2009.

 "רק עשירים יוכלו לרכוש דירות בערים הגדולות", ב: גלובס, ביזפורטל, 13.07.2009.

 שאמה: הרפורמה אינה פוגעת בערכי הציונות, חזקי עזרא, ערוץ 7, 13.07.2009.

 הרפורמה במינהל אושרה בוועדה, צבי לביא, ynet, 13.07.2009.

 שיח במסגרת התוכנית 'מחשבות בע"מ', גלי צה"ל, 10.07.2009.

הרב הראשי נגד הרפורמה בממ"י, יהודה שלזינגר, ישראל היום, 09.07.2009.

פלונטר בעסקת הקרקעות, אלעזר לוין, news1, 09.07.2009.

מה חושב אביו של נתניהו על הפרטת הקרקעות?, חדשות ערוץ 2, 08.07.2009.

 פסק הלכה: הפרטת הקרקעות אסורה, יואב גזית, Land-News, 07.07.2009.

בין בן-לאדן לזמביה: התוצאה של הפרטת הקרקעות, מערכת Land-News, 06.07.2009.

יש התנגדות לרפורמה במינהל בגלל נתניהו, תני גולדשטיין, ynet,04.07.2009.

"ביבי מתעניין במרפסות? זה מעורר השתאות", ynet, 03.07.2009.

נתניהו בפורום קיסריה: לך תסגור פה מרפסת, ב:ynet, nrg, כלכליסט,דה-מארקר, גלובס, 02.07.2009.

הצעה: הרפורמה בממ"י תוגבל ל-5% משטחי המדינה, ב: דה-מארקר,nrg, 02.07.2009.

התנועה הקיבוצית: מכירת קרקעות המדינה במסגרת הרפורמה מנוגדת לאינטרס הלאומי, אורי חודי, כלכליסט, 02.07.2009.

ראיון עם שלי יחימוביץ', ישראל הראל ושרון גמבשו, 'סדר יום' עם קרן נויבך, רשת ב', 1.07.2009.

הסכם היסטורי: קק"ל ויתרה על אדמות מדינה, גיא ליברמן, הארץ, 30.06.2009.

 הרב הראשי: להיזהר מהפרטה של קרקעות, ב:nrg, ynet, 26.06.2009 + (המכתב המלא).

 עסקת הקרקעות בקק"ל מוטלת בספק בשל ניסוחה, אלעזר לוין, news1, 26.06.2009.

 מילכוד 2י2י, עדי ארבל, מקור ראשון, 26.06.2009.

 ח"כ אורלב מביע חשש מהשתלטות גורמי דת נוצריים ומוסלמים, גיא ליברמן, דה-מארקר, 25.06.2009.

 קק"ל תקבל 2 מיליארד שקל, אלעזר לוין, news1, 25.06.2009.

 ראיון עם גיל פלוטקין ממטה המאבק בהפרטת קרקעות ישראל, רדיו צפון, 25.06.2009.

 אטיאס למבקרי הרפורמה במינהל: לא נחלק קרקעות לעשירים, דותן לוי, כלכליסט, 25.06.2009.

 ארגונים סביבתיים מזהירים: רפורמת המקרקעין תביא לעליית מחירים, צפריר רינת, הארץ, 24.06.2009.

הפארסה נמשכת: בית המשפט הקפיא עסקת קק"ל, ב:ynet, news1, 24.06.2009.

 העסקה בקק"ל אושרה. המתנגדים: נערער, ב:ynet, news1, 23.06.2009.

 "הצבעה חשאית" להפרטת קרקעות קק"ל, ב:ערוץ 7, ביזפורטל, 22.06.2009.

 עיסקת חילופי הקק"ל נדחתה למועד אחר, ב:news1, כלכליסט, 19.09.2009.

 מאבק כולל בהצעה להפרטת ממ"י בחוק ההסדרים, יובל אופק, הדף הירוק, 18.06.2009.

 המתנגדים לעסקת קק"ל יפנו לבית המשפט, אלעזר לוין, news1, 18.06.2009.

 הנהלת ההסתדרות הציונית אישרה את ההסכם בין הקק"ל למינהל, ב:ynet, ערוץ 7, news1, 18.06.2009. 

חוק ההסדרים: הרפורמה בממ"י עברה בקריאה ראשונה, עינת פז-פרנקל, ביזפורטל, 18.06.2009.

 דיווח על הסערה סביב הדיונים בקק"ל, רשת ב', 17.06.2009.

 דיווח על פיצול הרפורמה מחוק ההסדרים והדיונים בקק"ל, תוכנית 'הבוקר הזה' עם אריה גולן, רשת ב', 17.06.2009.

 ועדת עובדי ממ"י לשר: לא נאפשר יישום הרפורמה עד שיובטחו זכויות העובדים, עידו סולומון, דה-מארקר, 16.06.2009.

 הרפורמה במינהל תפוצל מחוק ההסדרים, ב: ynet, nrg, כלכליסט,דה-מארקר, נענע, ערוץ 7, 16.06.2009.

 המדינה לקק"ל: אשרו ההסכם או שנשנה אותו, אלעזר לוין, news1,14.06.2009.

 אין כמו יפו, עדי ארבל, מקור ראשון, 12.06.2009.

 נדחה הדיון באסיפה הכללית להפרטת קק"ל, ב-news1, ynet,דה-מארקר, nrg, ערוץ 7, כלכליסט, 12.06.2009.

 חברים באסיפת קק"ל: העברת הקרקעות למדינה מבוצעת במחטף, ב-nrg, כלכליסט, 11.06.2009.

 הסכם חילופי הקרקעות בין קק"ל למדינה מגיע לבית המשפט, גיא ליברמן, דה-מארקר, 10.06.2009.

 הכנסת הקימה ועדת משנה לטיפול ברפורמה בממ"י, ב-ערוץ 7, גלובס,דה-מארקר, 10.06.2009.

 ציפי לבני: "הפרטת מקרקעי ישראל – פשע לאומי", רוית הכט, וואלה, 08.06.2009.

 מטה המאבק בהפרטת הקרקעות מאיים: הרפורמה במקרקעין בדרך לבג"צ, עינת פז-פרנקל, ביזפורטל, 08.06.2009.

 מתנגדי רפורמת הנדל"ן: נתניהו מוביל מדיניות אנטי-ציונית, יהונתן ונדר, מקור ראשון, 05.06.2009.

 אורי אריאל: "עושים מחטף ומפקירים את המדינה", חזקי עזרא, ערוץ 7, 03.06.2009.

 הסכם היסטורי: קק"ל ויתרה על אדמות מדינה, גיא ליברמן, הארץ, 03.06.2009.

 קק"ל אישרה החלפת הקרקעות עם המינהל, ב-ynet, nrg, כלכליסט02.06.2009.

 התנגדות של חברי כנסת להסכם העברת הקרקעות בין הקק"ל למדינה, בערוץ 7, דה-מארקר, 01.06.2009.

 קק"ל תכריע: האם יופרטו קרקעות העם היהודי, מיכל גרינברג, nrg, 01.06.2009.

 זבולון אורלב: "רפורמת הקרקעות מנוגדת להלכה", שמעון כהן, ערוץ 7, 30.05.2009.

 שתיקת השטנצלר, עדי ארבל, מקור ראשון, 29.05.2009.

 קק"ל תעביר למדינה קרקעות במרכז הארץ תמורת קרקעות בנגב ובגליל, גיא ליברמן, דה-מארקר , 27.05.2009.

 דב חנין: "אסור להעביר את הקרקע לידיים פרטיות", תני גולדשטיין,ynet, 24.05.2009.

שלי יחימוביץ': "אם כל ההפרטות בפתח", הבלוג של שלי יחימוביץ', 23.05.2009.

 הרפורמה במינהל: האם מחירי הדירות ירדו?, תני גולדשטיין, ynet, 22.05.2009.

 אחדות ישראל, עדי ארבל, מקור ראשון, 22.05.2009.

 הבייבי של ביבי: חיסול קרקעות המדינה, יעל עברי-דראל, ynet, 13.05.2009.

 ותיקן זה כאן, עדי ארבל, מקור ראשון, 08.05.2009.

 מושבניקים נגד הרפורמה במקרקעי ישראל, שמעון כהן, ערוץ 7, 04.05.2009.

 מנהל ממ"י: הרפורמה במינהל תקצר תהליכים ותקטין החיכוך עם האזרחים, גיא ליברמן, דה-מארקר, 04.05.2009.

 ועדת השרים אישרה את ההצעה לרפורמה כוללת בממ"י, ב-nrg,כלכליסט, 04.05.2009.

 מכירת חיסול, עדי ארבל, מקור ראשון, 01.05.2009.

 הבשורה הצרכנית של הרפורמה בממ"י: פחות בירוקרטיה, עידו אפרתי,NRG, 17.04.2009.

 המטרה של נתניהו: מינהל מקרקעי ישראל, עידו אפרתי, NRG, 17.04.2009.

 נדל"ן ציוני, עדי ארבל, מקור ראשון, 08.04.2009.

 סוף למונופול? דירקטוריון קק"ל ימליץ על היפרדות מממ"י, דרור מרמור, גלובס, 25.02.2009.

קליפים:
'דונם פה, דונם שם', ערוץ 1, איילה חסון, ספטמבר 2010.

ח"כ זאב בוים מקריא מכתבי אזרחים מודאגים, יולי 2009.

 מונופול הקרקעות, מטה המאבק בהפרטת מקרקעי ישראל.

 אם כל השקשוקות, איתמר כהן.

הורה נדלנים, טיפקס.

אזורי עדיפות לאומית

By אדמות ציבוריות No Comments

אזורי עדיפות לאומית

הצעת עקרונות לגיבוש מדיניות הממשלה

הוכן עבור דיון אצל מנכ"ל משרד רוה"מ (2.09.09)

להלן טיוטת חוות דעת מטעם המכון לאסטרטגיה ציונית אודות עקרונות מרכזיים למימוש מדיניות בהתאם לחוק אזורי עדיפות לאומית:

  •      חוק אזורי עדיפות לאומית הינו חוק טוב אשר נותן מסגרת ראויה לממשלה להשגת מטרת החוק: עידוד פיתוח של אזורים או יישובים בעלי עדיפות לאומית.
  •      לקריטריונים ברורים חשיבות רבה בין השאר מכיוון שמאפשרים שקיפות ומונעים קבלת החלטות בשל לחצים פוליטיים (ראשי ערים, פעילים מפלגתיים וכד').
  •      לכן, את השיקולים המובאים בחוק יש להפוך לקריטריונים ברורים. הצעתנו היא להתייחס למכלול השיקולים כמערכת תנאים כפי שמוצע להלן:

o       תנאי מספיק (אם A מתקיים B מתקיים, ז"א, די בקיומו של תנאי זה על מנת להכליל ישוב מסויים באזור עדיפות לאומית)

ý     תכנון הפריסה של האוכלוסיה (ס"ק 3 בחוק כפי שמופיע בפרק כ"ו: אזורי עדיפות לאומית, סעיף 151-ב).

ý     נטל קליטת עלייה (6).

o       תנאים הכרחיים (אם A לא מתקיים B לא מתקיים, דהיינו אם התנאי אינו מתקיים, אין להכליל את הישוב באזור עדיפות לאומית – אלא אם הוא מקיים את אחד התנאים המספיקים):

ý     חוסנו הכלכלי והחברתי של האזור (2).

ý     הצורך בצמצום פערים (5).

ý     אחוזי גבייה (מופיע כתנאי בסעיף 152-א').

ý     שיעורי גיוס לשירות לאומי, אזרחי או צבאי (לא מופיע כשיקול בחוק הנוכחי, אך ראוי שישמש כתנאי כפי שיוסבר בהמשך המסמך).

o       תנאים אחרים:

ý     המצב הבטחוני (1).

ý     מיקום גיאוגרפי ביחס למרכז הארץ או מרחק מריכוזי אוכלוסיה (4).

ý     שיקולים נוספים באישור וועדת הכספים (7).

  •      חלק ניכר מהדיון בוועדת הכספים של הכנסת אודות חוק אזורי עדיפות לאומית נסב סביב השיקולים על פיהם אמורה הממשלה  לקבל החלטות בנדון. ראוי לתת את הדעת על כך כי למרות שאין לסדר השיקולים משמעות חוקית פורמלית, ביקשו חברי הכנסת להציב את המצב הבטחוני באזור או ביישוב כשיקול הראשון על מנת להבהיר את חשיבותו.
  •      במידה והנושא יגיע שוב לדיון בבית המשפט העליון, יש להכין חוות דעת משפטית המבהירה את ההבדל בין זכויות יסוד להטבות (פריבילגיות) ובאמצעות כך להסביר מדוע קביעת אזורי עדיפות לאומית אינה פוגעת בעיקרון השיוויון. יתרה מזאת, מכיוון שהשיקול הבטחוני הינו שיקול מרכזי, סביר כי רוב היישובים שלא סובלים ממצוקות בטחוניות לא יזכו להטבות אלו.
  •      ראוי להכליל את נושא השירות הצבאי (או הלאומי / אזרחי) כתנאי הכרחי מכמה טעמים:

o       מכיוון שמספר הנהנים מהחוק מוגבל ראוי להעדיף את הנושאים בנטל.

o       השירות הצבאי הוא גורם מוביליות מרכזי בחברה הישראלית ומהווה כלי יעיל לצמצום פערים בחברה הישראלית.

o       ניתן לראות בעידוד השירות עבור המדינה שיקול לאומי לגיטימי.

  •      כמו כן מוצע לבדוק את הנתונים ולבחון את האפשרות כי מצבם הירוד של היישובים הערבים אינו פועל יוצא של אי תמיכה ממשלתית. יתכן ויתגלה כי בפועל ערביי ישראל זוכים לתמיכה גדולה יותר מאשר אזרחי ישראל היהודים.
  •      הצעה נוספת שאינה קשורה ישירות לחוק: בשנת 1949 הוקמו המעברות הראשונות אשר הפכו עם הזמן לעיירות פיתוח. למרות ששנת 2009 כבר הייתה למעשה שנת השישים לעיירות הפיתוח, מוצע בזאת לקיים את שנת ה-62 לעצמאות המדינה בסימן שישה עשורים לעיירות הפיתוח.

לחץ לקריאת סקירה היסטורית

בית לאומי יהודי

By חוקה, מדינת לאום No Comments

הלמן דובי וארבל עדי, "דורש עיגון", תמוז התשס"ט/יולי 2009

פורסם במקור בגיליון מס' 20 (יולי 2009, תמוז תשס"ט) של 'כיוונים חדשים'

בפתחו של העשור השביעי למדינת ישראל, ניצבת החברה הישראלית בפני אתגרים קיומיים מהותיים. מטרת מסמך זה היא לקרוא לחברה זו לשוב ולהתאחד סביב הכרזת העצמאות אך בנוסח בהיר. באמצעות הכרזה כדוגמת זו שהתווינו, ניתן יהיה להתחיל לצלוח את הדרך הארוכה להתמודדות עם אתגריה הקיומיים של המדינה.
נייר עמדה זה בא להכריז כי החזון היהודי-ציוני שולל באופן חד וברור את האפשרות להכיל במסגרת הבית הלאומי של העם היהודי שאיפות לאומיות אחרות. אולם, בשל התמורות שחלו בחיי החברה והמדינה בשנים האחרונות, אל לנו להסתפק בהכרזה בלבד. יש ללוות הכרזה זו בצעדים מעשיים שיחזקו את מעמדו של הבית הלאומי היהודי.
מבלי לפסול דרכי פעולה אפשריות אחרות, מוצעת בנייר עמדה זה דרך פעולה במישור החוקתי. חוקי היסוד שנחקקו מאז קום המדינה, לא נבעו ממהלך אסטרטגי-שיטתי, כחלק ממערך חוקתי כולל למדינת ישראל, כי אם נחקקו כמענה לבעיות מקומיות. לנוכח חוקי היסוד שנחקקו בשנת תשנ"ב (1992) והפרשנות הנרחבת שניתנה להם בידי שופטי בית המשפט העליון, נוצר פער משמעותי בין המצב החוקתי למצב הלאומי-חברתי, ונגרמה שחיקה מתמשכת במעמדה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי. חוק יסוד: מדינת הלאום, עשוי להחזיר את האיזון הנדרש למדינת ישראל כמדינה יהודית, שמשטרה דמוקרטי.

נייר העמדה המלא

מדד החקיקה הציונית לכנסת ה-17

By חוקה, מדינת לאום No Comments

עם סיום כהונתה של הכנסת ה-17, מפרסם המכון לאסטרטגיה ציונית את מדד החקיקה הציונית בו הופקו מדליות זהב, כסף וארד לחברי הכנסת שהצטיינו בפעילות למען העברת חוקים ציוניים.

מהו מדד החקיקה הציונית?

דו"ח מדד החקיקה הציונית יוצא מטעם המכון לאסטרטגיה ציונית בפעם הראשונה לקראת הבחירות הקרבות. הדו"ח מסכם את החקיקה הציונית במהלך כהונתה של הכנסת ה-17, מניסן תשס"ו (מרץ 2006) ועד שבט תשס"ט (פברואר 2009). במסגרת הדו"ח נכללו אך ורק חוקים ותיקונים שעברו את כל שלבי החקיקה. הדו"ח מעלה על נס פועלם הציוני של הח"כים שהצטיינו בהעברת אותם החוקים.

מהי חקיקה ציונית?

ציונות בעת הזו הינו מונח הניתן לפרשנות מגוונת. הגדרתה של הציונות יכולה להיות מצמצמת מאד (לדוגמא הקמת מדינה לעם היהודי), או לחילופין, כוללנית מאד (למשל כינון חברת מופת).

אנו במכון לאסטרטגיה ציונית, מאמינים כי עשייה ציונית, משמעה חיזוק מעמדה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי, תוך העצמת זהותה היהודית.

על בסיס הגדרה זו, חקיקה ציונית יכולה לבוא לידי ביטוי בפן היישומי הקלאסי של הציונות, כגון תמיכה בהתיישבות, בטחון או קליטת עלייה, וכן במימוש העקרונות והערכים על בסיסם הוקמה מדינת ישראל ועליהם הוצהר במגילת העצמאות.

התוצאות

עשרה ח"כים מובילים בתחום החקיקה הציונית מרכיבים את ראש החץ הציוני של הכנסת היוצאת. למקום הראשון הגיע ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וזכה במדליית הזהב הציונית. במדליית הכסף הציונית זכו, לפי הסדר, חברי הכנסת עתניאל שנלר, הרב מיכאל מלכיאור ומשה כחלון. מדליית הארד מוענקת לחברי הכנסת אמנון כהן, גלעד ארדן, אריה אלדד, אורי אריאל, יצחק לוי ואבשלום וילן.

לקריאת הדוח המלא לחץ כאן.

מדד החקיקה הציונית – הכנסת ה-18 – שנה שלישית

By חוקה, מדינת לאום No Comments

עם ההחלטה על פיזורה של הכנסת ה-18, מפרסם המכון לאסטרטגיה ציונית דו"ח ביניים המסכם את פעילות החקיקה הציונית בשנתה האחרונה של הכנסת ה-18. במסגרת המדד, אשר מחובר על ידי צוות מתנדבים מסורים, נכללו אך ורק חוקים ותיקוני חקיקה פרטיים שעברו את כל שלבי החקיקה.

בדו"ח מפורטים 48 חוקים ותיקוני חקיקה, המהווים את עיקר החקיקה הציונית בשנה האחרונה. החוקים אשר נכללו במדד נבחרו על פי קריטריונים מפורטים שהוגדרו בדו"ח. בשונה משלושת המדדים שפרסם המכון בעבר, כולל המדד הנוכחי גם חוקים המקדמים את הדמוקרטיה הישראלית מתוך תפיסה כי תנאי הכרחי ליישומו של החזון הציוני הוא העצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

 כמו כן, מונה הדו"ח את חברי הכנסת המצטיינים אשר הובילו את הצעות החוק הציוניות ושהפכו לחוקים בכנסת ה – 18. על פי הדו"ח, הח"כים הבולטים בחקיקה ציונית הם:

  •  ח"כ יריב לוין (הליכוד), שיזם את חקיקתם של תשעה חוקים ציוניים, ביניהם החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, תיקון חוק החברות הממשלתיות למתן ייצוג הולם לבני העדה הדרוזית וכן ארבעה תיקוני חקיקה שנועדו לקדם שקיפות ומינהל תקין.
  • ח"כ דב חנין (חד"ש), שיזם את חקיקתם של שמונה חוקים אשר רובם ככולם נכללו במדד בשל תרומתם להעצמתה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית.
  • ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), לו זו השנה השלישית ברציפות(!) בה הוא נבחר למצטיין, שיזם שבעה חוקים ציוניים ביניהם חוק המרכז למורשת יהודי אתיופיה.

עוד נמצאו ראויים לשבח הח"כים הבאים: איתן כבל (העבודה) – שנה שנייה ברציפות!, אברהם מיכאלי (ש"ס), ומוץ מטלון (ישראל ביתנו) אשר יזמו והובילו את חקיקתם של שישה חוקים ציוניים כ"א. 

עם הפנים לכנסת ה-19, כולל המדד התייחסות לצורך בקידומו של חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, שהוצע על ידי חברי הכנסת אבי דיכטר, שאול מופז, רוני בר-און, זאב אלקין, חיים כץ, עינת וילף ודודו רותם.

לעיון במדד המלא

מדד החקיקה הציונית- הכנסת ה-18. שנה שנייה

By חוקה, מדינת לאום No Comments

מדד החקיקה הציונית

סיכום שנתה השנייה של הכנסת ה-18

 

לרגל פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, מפרסם היום המכון לאסטרטגיה ציונית דו"ח ביניים המסכם את פעילות החקיקה הציונית בשנתה השנייה של הכנסת ה-18. במסגרת המדד נכללו אך ורק חוקים ותיקוני חקיקה פרטיים שעברו את כל שלבי החקיקה. המדד מעלה על נס את פועלם הציוני של הח"כים שתרמו באופן מיוחד לחקיקת אותם החוקים.

בדו"ח מפורטים 17 חוקים ותיקוני חקיקה, המהווים את עיקר החקיקה הציונית בשנה האחרונה. החוקים אשר נכללו במדד נבחרו על פי קריטריונים מפורטים שהוגדרו בדו"ח. לשם השוואה, במדד שסיכם את שנתה הראשונה של הכנסת הנוכחית, הוגדרו 10 חוקים בלבד כחוקים ציוניים.

כמו כן, מונה הדו"ח את חברי הכנסת המצטיינים אשר הובילו את הצעות החוק הציוניות ושהפכו לחוקים בכנסת ה-18. על פי הדו"ח, הח"כים הבולטים בחקיקה ציונית הם:

v     ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), לו זו השנה השנייה בה הוא נבחר למצטיין, שיזם את חקיקתם של חוק מוזיאון הכנסת, חוק מרכז זלמן שזר וחוק לתמיכה בבתי ספר שדה.

v     ח"כ דודו רותם (ישראל ביתנו) שהיה מיוזמי חוק חובת גילוי לנתמכים ע"י ישות מדינית זרה, חוק ועדות הקליטה בישובים קהילתיים ותיקון חוק האזרחות.

עוד נמצאו ראויים לשבח הח"כים הבאים: שי חרמש (שזכה בתואר ח"כ מצטיין בדוח הסיכום של השנה שעברה), ישראל חסון, עתניאל שנלר (קדימה), זאב אלקין, חיים כץ (ליכוד), אלכס מילר, רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), שלי יחימוביץ' (העבודה) ואורי אורבך (הבית היהודי), אשר יזמו והובילו את חקיקתם של שני חוקים ציוניים כ"א.

לצפייה במדד המלא

מדד החקיקה הציונית לכנסת ה-18

By חוקה, מדינת לאום No Comments

מדד החקיקה הציונית

דו"ח ביניים: סיכום שנתה הראשונה של הכנסת ה-18

שבט תשס"ט (פברואר 2009) – ניסן תש"ע (מרץ 2010)

 

לרגל פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, מפרסם המכון לאסטרטגיה ציונית דו"ח ביניים המסכם את פעילות החקיקה הציונית בשנתה הראשונה של הכנסת ה-18. במסגרת המדד נכללו אך ורק חוקים ותיקוני חקיקה פרטיים שעברו את כל שלבי החקיקה. המדד מעלה על נס את פועלם הציוני של הח"כים שתרמו באופן מיוחד לחקיקת אותם החוקים.

בדו"ח מפורטים עשרה חוקים ותיקוני חקיקה, המהווים את עיקר החקיקה הציונית בשנה האחרונה. החוקים אשר נכללו במדד נבחרו על פי קריטריונים מפורטים שהוגדרו בדו"ח. לשם השוואה, במדד החקיקה הציונית ה-I, אשר סיכם את פעילותה של הכנסת ה-17, הוגדרו 16 חוקים בלבד כחוקים ציוניים.

כמו כן, מונה הדו"ח את חברי הכנסת המצטיינים אשר הובילו את הצעות החוק הציוניות ושהפכו לחוקים בכנסת ה-18. על פי הדו"ח, הח"כים הבולטים בחקיקה ציונית הם זבולון אורלב (הבית היהודי), שי חרמש (קדימה) וסגנית שר התמ"ת אורית נוקד (העבודה), אשר היו מעורבים באופן פעיל בחקיקתם של שישה מתוך עשרת החוקים שהוגדרו כציוניים.

בנוסף לכל האמור, מדד החקיקה הציונית מעניק ציון לגנאי לכנסת ה-18, אשר אישרה את הפרטת מקרקעי ישראל, ובכך פגעה באחד מערכי היסוד של המפעל הציוני ולמעשה רוקנה את חוק יסוד: מקרקעי ישראל מתוכנו. המדד מצביע על האחראים העיקריים לקידום חקיקה זו, ובראשם: ראש הממשלה,בנימין נתניהו, שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, ויו"ר ועדת המשנה ליישום מדיניות המקרקעין החדשה בממ"י, כרמל שאמה.

אל הדו"ח המלא

 

מן התקשורת בעקבות פרסום המדד

"חקיקה ציונית: ציון גנאי לראש הממשלה"-אריק בנדר/ מעריב- NRG, 25.04.10.

"מובילי החקיקה הציונית: אורלב, חרמש ונוקד"-עידן יוסף/ חדשות מחלקה ראשונה- 25.04.10

שינוי שיטת בחירת השופטים בישראל

By חוקה, מדינת לאום No Comments

ד"ר אביעד בקשי

שיטת בחירת השופטים לערכאה העליונה הנוהגת בישראל אינה מקובלת בעולם המערבי. מאמר זה סוקר את שיטת מינוי השופטים לערכאה העליונה בחמש עשרה דמוקרטיות בולטות ומוכיח כי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון בישראל היא שיטה חריגה: השיטה הרווחת במדינות הנסקרות היא בחירת שופטי הערכאה העליונה במדינה בידי נציגי ציבור: חברי הרשות המחוקקת ו/או הרשות המבצעת. האקסיומה אותה מנסים תומכי השיטה הנוכחית בישראל להנחיל, לפיה "לא יעלה על הדעת" לתת לנבחרי ציבור את השליטה על מינוי שופטים, עולה גם עולה על דעתן של מרבית מדינות העולם המערבי.

מבין 14 המדינות שנסקרו במאמר זה פרט לישראל, (ראו פירוט בטבלה המסכמת המצורפת), שמונה מדינות מרכזיות (ארצות הברית, גרמניה, הולנד, יפן, צרפת, קנדה אוסטריה ואוסטרליה) לא מעניקות לרשות השופטת דריסת רגל כלשהי בסמכויות מינוי השופטים לערכאה העליונה שלהן. בשבדיה ובדרום אפריקה השופטים מעורבים בייעוץ והמלצות בהליך הבחירה אך נבחרי הציבור הם שממנים שופטים.  בספרד ופורטוגל השופטים בוחרים חלק קטן משופטי בית המשפט לחוקה ורובם המכריע של השופטים נבחרים בידי נבחרי ציבור. לעומת תריסר מדינות אלה, בבריטניה, בה בית המשפט אינו מוסמך לפסול חוקים, הוסמכו לאחרונה אנשי משפט "מקצועיים" לבחור שופטים, כשאפילו במקרה זה הרשות המבצעת מעורבת בהליך. עוד יש לזכור כי בבריטניה בית המשפט העליון לא מוסמך לפסול חוקים כך שזכות המילה האחרונה שמורה לנבחרי הציבור בסמכות החקיקה. המודל היחיד שבאמת דומה למודל הישראלי, בו למעשה שופטים ממנים שופטים, הוא המודל ההודי.

שיטת מינוי שופטים שאינה משקפת את ערכי הציבור, המשולבת עם אקטיביזם שיפוטי נדיר בעוצמתו והיקפו, בצירוף סמכויות חוקתיות שמעניק בית המשפט לעצמו מול המחוקק, יוצרים בישראל פגיעה קשה בדמוקרטיה כשלטון העם. יתרה מכך, ניתוקם של שופטי בית המשפט העליון מעולמם הערכי של הציבור ונציגיו, אינה רק בעיה דמוקרטית אלא גם פוגעת בזהותה היהודית של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.

לאור האמור, מתעורר אינטרס ציוני ודמוקרטי לעדכן את שיטת בחירת השופטים לשיטה אשר תבטיח נאמנות ערכית של הרשות השופטת לעולם ערכיו של הציבור הישראלי. בשל כך, סוגיית בחירת השופטים מטרידה את חברי בית המחוקקים הישראלי ובעשור האחרון סוגיה זו הניבה עשרות יוזמות, אותן ניתן לסווג על בסיס שלוש גישות עקרוניות: גישה אחת כוללת הצעות לשינויי מדיניות קלים בשיקול הדעת של הוועדה אך מבלי לשנות את הרכבה, גישה שנייה מציעה שינויים בהרכב הוועדה (חיזוק מעמדם של נבחרי הציבור ו/או החלשת כוחם של השופטים בוועדה). גישה שלישית מציעה לפעול בהתאם לדרך מינוי השופטים המקובלת בעולם הדמוקרטי ולהפקיד את מינוי שופטי בית המשפט העליון בידי נבחרי הציבור. הגישה האחרונה מוצגת לא פעם כמסוכנת וכתמהונית אך דווקא היא הגישה המקובלת כמעט בכל הדמוקרטיות המערביות.

למחקר המלא

האמנם הערבית שפה רשמית בישראל?

By חוקה, מדינת לאום No Comments

תקציר

הנחה מקובלת בציבור גורסת כי בישראל קיימות שתי שפות רשמיות: עברית וערבית. הנחה זו אינה נשארת כטענה אקדמית גרידא, אלא מהווה בסיס לתביעות להעצמת משקלה של השפה הערבית בציבוריות הישראלית. על כן, רבים הסבורים כי מעמדה המשפטי של הערבית הוא מעמד של שפה רשמית, מבקשים לשמר את המצב הקיים.

מטרתו של מסמך זה היא לשקף בפני מקבלי ההחלטות את המצב המשפטי הקיים באשר למעמד השפה הערבית בישראל. זאת, בכדי לאפשר להם לקבל החלטה שקולה ביחס למעמדה העתידי. לאחר שתובהר מהי המשמעות המשפטית של הכרה בשפה כשפה רשמית, נראה כי למעשה אין לערבית מעמד של שפה רשמית.

אמנם, מדינה רשאית ולעיתים אף חייבת לאפשר נגישות לשונית לדוברי שפות שונות, לשירותים אותם מספק השלטון. אך שפה רשמית, בשונה מנגישות לשונית לשירותים ציבוריים הניתנים על פי מידת הצורך, מעניקה מעמד כולל וקבוע לשפה הנבחרת. שפה רשמית היא השפה בה פועלת המדינה על כל המשמעויות המעשיות והסמליות הכרוכות בכך.

על פי סימן 82 לדבר המלך במועצה על ארץ ישראל (עליו מבוססת הטענה המקובלת לפיה הערבית היא שפה רשמית), שפה רשמית איננה מוגבלת להסדרת נגישותם של אזרחים למידע אלא קובעת את השפה בה פועל השלטון בכללו. ניתן להשתמש בשפה רשמית בבתי המשפט ובמשרדי הממשלה הן מצדם של האזרחים והן מצדם של הפקידים והשופטים. כל פרסום רשמי של המדינה צריך להיעשות בכל השפות הרשמיות. בחירת המחוקק בשפה רשמית מבטאת אפוא בחירה תרבותית בדבר שפת פעולת השלטון ושפת הפרהסיה הציבורית בתחום שליטתו, על כל המשמעויות הסימבוליות והמעשיות הנגזרות מכך.

עם הקמת מדינת ישראל חוקקה מועצת המדינה הזמנית את פקודת סדרי השלטון והמשפט וקבעה כי כל דין מנדטורי ימשיך לעמוד בתקפו ובתנאי שאיננו עומד בניגוד לדבר חקיקה או פסיקה מאוחרים יותר. לאור ההגדרה הטוטלית של המונח "שפה רשמית", הרי שדי להוכיח כי המחוקק שולל מן הערבית את מעמדה זה בכמה מקרי מפתח, בכדי לקבוע כי המחוקק איננו רואה עוד בערבית שפה רשמית.

את העדפת השפה העברית כשפה רשמית בלעדית ניתן למצוא בחקיקה ישראלית מאוחרת דוגמת: חוק סדר הדין הפלילי, חוק השיפוט הצבאי, תקנות סדר הדין האזרחי, חוק לשכת עורכי הדין, חוק האזרחות, חוק התכנון והבנייה, חוק הבחירות לכנסת, ותיקון פקודת הרופאים. לעומת החקיקה הנותנת בכורה לשפה העברית קיימת גם חקיקה ישראלית המעניקה יחס שוויוני לערבית (ולעתים גם לרוסית וליידיש) כמו לעברית: תקנות חובת המכרזים, חוק שידורי טלוויזיה מהכנסת, חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, חוק המוסד העליון לשפה הערבית ותקנות הקולנוע. חקיקה זו מכוונת בדרך כלל לשם הגברת נגישות מידע לדוברי השפה הערבית ופחות לאמירה סימבולית תרבותית.

לאור הגדרתה הגורפת של "שפה רשמית", ניתן לומר כי לערבית מעמד חוקי בישראל בתחומים ספציפיים שונים אך המעמד של שפה רשמית אותו העניק לערבית אותו סימן 82 עבר ובטל מן העולם. בהתאם לכך, מי שנסמך על דבר המלך בלבד, מתעלם מהפסיקה והחקיקה הישראלית מאז קום המדינה.

גם בשאלת הפרקטיקה במדינת ישראל המצב דומה לזה שמצאנו בשאלת החקיקה: מעמדה של השפה הערבית מורכב, ויותר נכון לומר בלתי-שיטתי וסתירתי. לעיתים ניתן לראות מתן מעמד לשפה הערבית ולעיתים ניתן לראות שלא ניתן מעמד. מכיוון שהשפה רשמית מחייבת דו-לשוניות גורפת של השלטון המרכזי הרי שניתן לקבוע כי גם על פי הפרקטיקה במדינת ישראל השפה הרשמית היחידה בישראל היא השפה העברית.

שאלת מעמדה של השפה הערבית אל מול השפה העברית נדונה לא פעם בפני בית המשפט העליון. בפסיקותיו של בית המשפט חלו תמורות מרחיקות לכת בין הפסיקות בעשורים הראשונים של מדינת ישראל לבין פסיקותיו החל משנות התשעים. בית המשפט בפסיקותיו המוקדמות סרב להעניק לשפה הערבית מעמד משמעותי אף כאשר דברי חקיקה מפורשים הצריכו שימוש בשפה הערבית. בשנות התשעים החל בית המשפט בחקיקה שיפוטית המצמצמת את בלעדיות מעמדה של השפה העברית ביחס לשפות אחרות. לדוגמא: בעניין קסטנבאום פסל בית המשפט הוראה האוסרת שימוש באותיות לועזיות לצד כיתוב עברי במצבה פרטית אך קבע כי עצם הטלת חובה על הפרט לעשות שימוש גם בשפה העברית היא חוקית; בעניין ראם נקבע כי עצם הטלת החובה על הפרט לעשות שימוש בשפה העברית איננה חוקית אך אין לדרוש מהשלטון כי יעשה שימוש בשפה הערבית למשל בשילוט רחובות; בעניין עדאלה נקבע כי מוטלת חובה חוקית על שלטון מקומי בערים בהם מיעוט ערבי שמעל 6% לשלט את כל הרחובות בתחומו גם בערבית אך נקבע כי לא ניתן לאסור על השלטון לציין כיתוב עברי לצד הכיתוב בערבית.

הדברים אמורים ביחס למעמד הפונקציונאלי של השפה הערבית מול השפה העברית. אך לעניין ההכרה בערבית כשפה רשמית בעלת מעמד אפקטיבי אין כמעט כל שינוי לאורך השנים בפסיקות בתי המשפט. אפילו בית המשפט של הנשיא ברק אשר שדרג משמעותית את מעמד השפה הערבית בציבוריות הישראלית נמנע מלבסס פסק דין על טענת רשמיותה של השפה הערבית. אחת הדוגמאות המאלפות לכך הוא סירובו של בית המשפט העליון לתת פסק דין בעתירת ארגון עדאלה משנת 2002 בה דרש הארגון לאפשר ניהול הליכים משפטיים בערבית (חריג לאמור ניתן למצוא בפסק דין של השופטת דורנר, אך בעניין זה היא ניצבה בדעת מיעוט).

סיכומו של דבר, חקיקה מאוחרת ביטלה למעשה את סימן 82 וכך גם המדיניות והפסיקה בישראל מעניקות מעמד של שפה רשמית אך ורק לשפה העברית. על כן, חקיקה שתעניק לערבית מעמד רשמי לא תשמר מצב קיים אלא תיצור מהפכה דרמטית עם משמעויות פרקטיות מרחיקות לכת.

לעניין הצעת חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי

מדינות הקובעות כמה שפות רשמיות הן מדינות דו לאומיות או רב לאומיות ומדינת ישראל אינה כזו. הצעת החוק, אשר כוללת מתן זכות חוקתית לנגישות לשונית בערבית ו"מעמד מיוחד" היא הרבה יותר ממה שנותנות מדינות מערביות לקבוצות מיעוטים למשל בארה"ב, צרפת, גרמניה, איטליה ודמוקרטיות מערביות אחרות.

לקריאת המאמר המלא

חוק יסוד החקיקה

By חוקה, מדינת לאום No Comments

תזכיר חוק-יסוד: החקיקה

תגובת המכון לאסטרטגיה ציונית

מסמך זה מוגש כתגובה לתזכיר חוק יסוד: החקיקה שהופץ לפני כחודש על ידי משרד המשפטים. המכון לאסטרטגיה ציונית (להלן: המכון) מקדם בברכה את כוונת משרד המשפטים להסדיר את תחום החקיקה בישראל אשר, בין היתר, מעניקה לכנסת את סמכויות האסיפה המכוננת ומעגנת את סמכותה לכונן חוקה. המכון בדעה שהנושא של הפרדת הכוחות ואיזון ראוי הינם נושא חשוב המצריך דיון ציבורי רחב וישמח לקחת חלק בקידום התהליך בכל דרך ראויה ואחראית.

עם זאת, נראה כי ביוזמה ספציפית זו נפלו כמה פגמים מהותיים אשר מקטינים באופן דרסטי את הסיכוי לכינונה של חוקה מלאה ופוגעים בעיקרון הפרדת הרשויות במדינת ישראל. מטרת מסמך זה הינה להציע תיקונים ושיפורים בהצעת חוק יסוד: החקיקה על מנת להבטיח את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, תוך החזרת ועיגון האיזון העדין הנדרש במערך הכוחות שבין הרשויות.

מסמך זה כולל שלושה חלקים:

א.      המלצות צוות החוקה של המכון לתיקון הצעת חוק יסוד: החקיקה ושיפורה במטרה להבטיח את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית.

ב.      נספח 1: הסדרת תחום החקיקה בישראל באמצעות חוק יסוד החקיקה – קריאה נוספת.

ג.        נספח 2: מאמרו של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן (פורסם במקור בעיתון ידיעות אחרונות בתאריך ט' באייר תשע"ב, 1.5.2012).

לקריאת המסמך המלא

שינוי גודל גופנים
ניגודיות